7 oppia tuloksellisen oman median sisältöihin

 | 08.01.2020

Panostaminen omaan mediaan ja sisältömarkkinointiin kannattaa. Laadukas sisältö nimittäin myy – ja saa ihmiset rakastumaan brändiisi.

Lue oppaamme tuloksellisten oman median sisältöjen tekemiseen alta, tai tilaa se PDF-tiedostona sähköpostiisi tästä:

Lataa opas

Hei markkinoija,

Sisältö sitouttaa asiakkaasi ja tavoittaa uusia kohderyhmiä. Se rakentaa brändiäsi ja työskentelee asiakkaidesi palvelemiseksi ympäri vuorokauden viikon jokaisena päivänä. Se kerryttää asiakkaistasi dataa, joka on elintärkeää liiketoimintasi kehittämisessä.

Strategisesti suunnitellut, laadukkaasti tehdyt ja oikein kohdennetut sisällöt eivät ainoastaan tuota sinulle tulosta, vaan ovat vastaanottajalleen aidosti merkityksellisiä – parantavat hänen maailmaansa. Ne tarjoavat ratkaisuja, inspiroivat ja koskettavat. Sisällöt saavat ihmisen rakastumaan brändiisi. Hurmaavien sisältöjen resepti vaatiikin onnistuakseen salaisen ainesosan: sen, joka herättää tunteen.

Journalistinen sisältömarkkinointi on keino saada tunteet syttymään sisällön vastaanottajan ja brändisi välillä. Siinä hyödynnetään journalistisesta kokemuksesta kumpuavaa maailman, trendien ja etenkin ihmisten syvällistä tuntemusta sekä tarinankerronnan taitoa. Journalistisin keinoin ja periaattein tuotetut sisällöt ovat vastaanottajalleen kaupallisista tavoitteistaan huolimatta luotettavia ja siksi vakuuttavia.

Aller Ideas on yksi Suomen kokeneimmista sisältömarkkinointitiimeistä. Laadukkaan journalismin parissa harjaantunut ammattitaitomme sekä yhteistyöt kiinnostavimpien, suurimpien suomalaisten yritysten kanssa ovat opettaneet meidät tekemään merkityksellisiä ja tulosta tuottavia sisältöjä. Meiltä löytyy parhailta sisältöammattilaisilta vaadittavaa perstuntumaa, petua. Sitä tarvitaan datan lisäksi, kun sisältömarkkinoinnilla halutaan vaikuttaa ja saada panostuksia vastaan tuottoa.

Jos yrityksesi oman median kokonaisuutta ei vielä ole laadukkaasti rakennettu, viimeistään nyt on aika aloittaa! Jaamme kanssasi seitsemän oppia, joilla pääset alkuun.

 

Lidl_Aller_Ideas_ruokasisällötKuva: Lidl

 

1) Kaikki lähtee aina liiketoiminnasta

MIKSI? Vaikuttavan sisällön tekeminen vaatii resursseja, joten siihen ei kannata ryhtyä, ellet aluksi perustele vastausta tärkeimpään kysymykseen: Miksi yrityksesi tekee sisältöjä?

Haluatko lisää myyntiä tai tunnettuutta? Tahdotko tavoittaa uuden kohderyhmän? Kaipaako brändimielikuva vahvistusta? Tarvitsetko buustia tuotteen lanseeraukseen? Haaveiletko tärkeän puheenaiheen haltuunotosta? Syyksi ei riitä se, että haluat matkia kilpailijoita. Tai että podcastit ovat muodissa tai joku keksi lounaalla vitsikkään juttuidean. Sisältöjen tulee lähteä aina liiketoiminnallisista tavoitteista.

MITEN? Päätä, mitä haluat saada sisällöillä aikaiseksi. Mikä on niiden liiketoiminnallinen funktio yrityksellesi – entä anti kuluttajalle?

Oma media vastaa suoraan moneen liiketoiminnalliseen tarpeeseen. Oikein toteutettuna siihen investoiminen maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin.

Liiketoiminnallinen tavoite vaikuttaa kaikkeen: Kenelle tehdään, mihin kanaviin, kuinka mitataan ja mitä lopulta tehdään?

Tiesitkö? 79 % kuluttajille markkinoivista yrityksistä kasvatti brändinsä tunnettuutta sisältömarkkinoinnin avulla jo vuoden 2018 aikana.

2) Tunne asiakkaasi datalla ja petulla

MIKSI? Sisältökisassa voittavat ne brändit, jotka tietävät kuluttajista eniten ja pystyvät palvelemaan heitä sisällöillä parhaiten. Erilaisilla sisällöillä palvellaan erilaisia vastaanottajia. Jos teet sisältöjä kaikille suomalaisille, ne eivät ehkä kolahda keneenkään.

MITEN? Päätä, keitä haluat sisällölläsi tavoittaa. Tutustu sitten näihin ihmisiin huolellisesti. Ikä, sukupuoli tai asuinpaikka eivät riitä muodostamaan riittävän syvää kuvaa kohderyhmästä.

Tarvitaan tietoa elämäntilanteesta, tavoista, kulutustottumuksista, kiinnostuksenkohteista, huolista, haaveista, arvoista… Millaisia kohderyhmäsi ihmiset oikeasti ovat? Millaista heidän elämänsä on? Mikä parantaisi heidän arkeaan tai tuottaisi heille iloa?

Vaikuttavimmat sisällöt syntyvät, kun niiden tekemisessä hyödynnetään kohderyhmädatan lisäksi monipuolisen sisältökokemuksen tuomaa ymmärrystä, petua eli perstuntumaa. Petu + data auttavat tunnistamaan, milloin ja missä tilanteissa erilaiset asiakkaat kuluttavat sisältöjä ja millaisilla sisällöillä heidät saa etenemään ostopolulla.

Tiesitkö? 61 % sisältömarkkinoijista kokee vaikeaksi tunnistaa, mikä todella on tärkeää heidän sisältönsä vastaanottajille.

3) Tee aina sisältöstrategia

MIKSI? Liiketoiminnallisista tavoitteistasi, kohderyhmistäsi ja muista tärkeistä valinnoista luodaan sisältöstrategia.

Sisältöstrategia pitää huolen siitä, että sisällöt palvelevat sekä valittuja tavoitteita että kohderyhmiä ja niillä on toimivat konseptit, kanavat ja mittarit. Strategian avulla pysyt oikealla polulla, vahvistat toivottuja brändiviestejäsi, voit kehittää sisältöjäsi sekä liiketoimintaasi – ja tuotat suoraa tulosta. Se varmistaa, että et suolla maailmalle sekalaista silppua.

MITEN? Suunnittele sisällöt niin, että ne tavoittavat oikeat ihmiset ja saavat heidät toimimaan tavoitteesi mukaisesti, esimerkiksi etenemään ostopolulla, erottamaan brändisi muista tai muuttamaan mielikuvaansa siitä. Sisällöt luovat brändisi julkisuuskuvaa: vaikuttavat maineeseen ja luottamukseen.

Sisältöstrategian suunnitteluprosessissa ja toteuttamisessa on ilahduttava bonus. Parhaimmillaan se kirkastaa yrityksen tavoitteita, pääviestejä ja brändiä sekä kuroo yhteen mahdollisia siiloja yksiköiden välillä. Strategiatyössä kaikki tulevat kuulluiksi, yhteiset päämäärät kiteytyvät, ja yksiköiden intressit löytävät oman paikkansa sisältösuunnitelmasta. Näin kaikki yrityksellesi tärkeä tulee sisällöissä käsiteltyä oikeaan aikaan, oikealla tavalla – ja vastaanottajia kiinnostavassa muodossa.

Lidl_Aller_Ideas_sisältökumppaniKuva: Lidl

4) Huomioi sisällöissä asiakaspolun eri vaiheet

MIKSI? Asiakkaiden hurmaaminen sisällöillä ei ole kaukana siitä, kuinka hurmataan ihmisiä yksityiselämässä. Älä puhu vain itsestäsi. Ajattele asiakastasi.

Jos olet taitava asiakasymmärtäjä ja sydämestäsi mukana, pystyt oman mediasi sisällöillä palvelemaan asiakastasi koko asiakkuuden kaaren, jopa koko elinkaaren, ajan.

MITEN? Älä tee sisältöjä vain yhteen ostopolun vaiheeseen. Palvele monipuolisesti ja pitkäjänteisesti. Inspiroi, auta, rohkaise, anna tietoa. Äläkä hylkää ostotapahtuman jälkeen.

Sen lisäksi, että sisältösi tarjoavat tietoa ja ratkaisuja, niiden on herätettävä tunteita. Kun vetoat tunteisiin ennen järkeä, saat aikaan vaistonvaraisen reaktion, jonka myötä asiakas ihastuu ja sitoutuu brändiisi vahvemmin. Jopa ennen kuin hän kiinnittää huomiota siihen, että lukee tai katselee itse asiassa brändisisältöä.

Hurmaa harkitseva

Herätä huomio inspiroivilla, innostavilla ja kannustavilla jutuilla, muiden kokemuksilla ja suosituksilla, fiilistelyllä, ilmiö- ja trendijutuilla sekä visuaalisilla herkutteluilla. Ne saavat asiakkaasi haaveilemaan ja harkit – semaan tuotteita tai palveluita, joihin sisältö johdattaa.

Vakuuta vertaileva

Tee vaikutus tiedolla, vinkeillä, vertailuilla, testeillä, laskureilla, brändi- ja tuote-esittelyillä, vastauksilla usein esitettyihin kysymyksiin sekä hakukoneoptimoiduilla sisällöillä. Ne saavat asiakkaan valitsemaan ja vertailemaan sisältöihin kytkettyjä tuotteita ja palveluita.

Auta ostajaa

Tue tarkoilla tuotefaktoilla, käyttövinkeillä, tutkimustiedolla, kyselyillä, FAQ:lla, asiakaspalvelusisällöillä ja SEO-sisällöillä. Ne helpottavat asiakkaan päätöstä ostaa ja kuluttaa tuotteita ja palveluita.

Koukuta asiakas

Sitouta uutuuksista ja uutisista kertomalla, juttusarjoilla, kanta-asiakassisällöillä, vertaisjutuilla, kysymällä palautetta ja kuulumisia, rakentamalla yhteisöllisyyttä ja kohdentamalla sisältöjä aiempien toimien mukaan. Näin saat asiakkaan pysymään mukana ja suosittelemaan brändiäsi.

Kuva: Vepsäläinen Sisustamo

5) Ole oikeassa paikassa ja tee monikanavaisesti

MIKSI? Kuten sisällöt, myös kanavavalinnat lähtevät strategiastasi. On tärkeää päättää, keitä tavoittelet, ja tietää, mistä heidät tavoitat. Loistavakin sisältö on turhaa ja rahanhaaskausta, jos kukaan ei löydä sitä.

MITEN? Strategian lisäksi kanavavalinnassa vaikuttavat data ja kohderyhmätuntemus. Ne auttavat julkaisemaan sisällön oikeassa osoitteessa – tai ohjaamaan tavoittelemasi ihmiset sinne. Hakukoneoptimoi huolellisesti verkkosivustosi ja -kauppasi sisällöt ja ohjaa niihin jatkuvasti lisää liikennettä somesta.

Omaa mediaa ei kuitenkaan aina kannata rakentaa ainoastaan digikanaviin. Inspiroiva ja informoiva printtikatalogi, laadukas asiakaslehti tai himoittu one-shot-julkaisu voi tarjota kuluttajalle pelkän tiedon lisäksi elämyksiä, vaikkapa sohvalla nautiskellen vietettyä laatuaikaa!

Tee siis yhdestä sisällöstä monta. Tuota strategian mukaisia sisältöjä kustannustehokkaasti ja koordinoidusti samalla kertaa kaikkiin asiakkaillesi relevantteihin kanaviin.

Tuo myös eri kumppanisi rohkeasti samaan pöytään. Saat maksimoitua sisältöjesi näkyvyyden ja tavoittavuuden, kun jaat avoimesti tietoa sisältökumppanisi ja mediakumppanisi välillä.

Tiesitkö? SEO-ammattilaisten mukaan orgaanisten Google-hakujen kärkeen pääsemisessä vaikuttaa eniten hakuaiheeseen parhaiten liittyvä ja laadukas verkkosivuston sisältökokonaisuus.

6) Valitse osaava sisältökumppani

MIKSI? Huippusisällöt vaativat huippusisältöammattilaisia. Jos yrityksestäsi ei löydy strategisia sisältöguruja, valitse rinnallesi kumppani, joka osaa sisäistää brändisi liiketoimintatavoitteet ja hallitsee sisällöillä hurmaamisen taidon.

Päämäärätön ja taitamaton sisältötekeminen ei tuota tulosta – ja tulee sinulle kalliiksi. Kokeneen kumppanin kanssa vältät pahimman virheen: verkkosivustosi ja asiakkaasi somekanavien tai postilaatikon tukkimisen merkityksettömillä, tylsillä, jopa häiritsevillä sisällöillä.

MITEN? Sisältömarkkinoinnin on vakuutettava vastaanottajansa ja palveltava hänen tarpeitaan niin kutsuttua perinteistä markkinointia paremmin. Parhaiten tässä toimii journalistisin keinoin tuotettu sisältö. Se tarjoaa luotettavaa tietoa ja herättää tunteita.

Journalistisella taustalla varustettu sisällöntekijä tuntee maailman, trendit ja ihmiset: heidän tapansa toimia, katsoa maailmaa ja kuluttaa erilaisia sisältöjä. Silloin on helppo löytää kiinnostavia aiheita ja niihin kaupallisia näkökulmia. Tekstintaju ja taito suunnitella toimivia sisältökonsepteja tekevät tuotoksista toimivia ja nautinnollisia.

Kun journalistinen laadukkuus, perusteellisuus ja vastuullisuus yhdistetään strategiseen suunnitelmallisuuteen ja tavoitteellisuuteen, syntyy journalistista sisältömarkkinointia, jolla saat kuluttajat rakastumaan brändiisi ja joka on yrityksellesi kaupallisesti tuottavaa.

Brändien täytyy ottaa kirjaimellisesti ilmaisu käyttäydy kuin julkaisija.

– Dietrich Mateschitz, RedBullin toimitusjohtaja

Kuva: Yliopiston Apteekki

7) Pysy liikkeessä ja muuta sisällöillä maailmaa

MIKSI? Sisältöjen tiellä pysähtyminen on kielletty. Jos haluat brändimielikuvasi olevan dynaaminen ja moderni, verkkosivuillasi ei voi olla vanhentunutta sisältöä eikä lehtesi saa näyttää siltä, että se olisi tehty 80-luvulla. Osoita sisällöillä, että olet olemassa ja liikkeessä.

MITEN? Reagoi sisällöillä trendeihin ja puheenaiheisiin. Kerää palautetta, opi onnistumisista (ja epäonnistumisista) ja kehitä sisältöjäsi tulosten perusteella. Jos vanha sisältösi on edelleen relevanttia, muokkaa, järjestele tai visualisoi sitä uudelleen. Muista, että kuvat vanhenevat nopeammin kuin tekstit.

Brändisi tulee todeksi sisällöissäsi. Siksi sisältöjesi on oltava ajan tasalla. Ja siksi brändilläsi on oltava kirkas missio, joka luo sisällöille syvemmän tarkoituksen. Mitä asioita yrityksesi haluaa maailmassa edistää ja tukea? Edistävätkö ja tukevatko sisältösi niitä nyt? Uskallatko ottaa ajatusjohtajuuden?

Kasvavissa sisältövirroissa erottuvat rohkeat brändit. Sisällöissä rohkeus ei välttämättä tarkoita jotakin kreisiä ja hätkähdyttävää: se on yksinkertaisesti uskallusta siirtää katse itsestä muihin. Rohkea brändi ajattelee vain oman yrityksen sijasta laajempaa maailmaa – sitä, jossa kuluttajat elävät – ja toimii meille kaikille lopulta olennaisimpien, isojen asioiden puolesta.

Miten voit auttaa sisällöillä sekä asiakastasi että maailmaa – ja samalla yritystäsi?

Tarvitsetko apua asiakkaidesi hurmaamiseen palvelevilla sekä tunteita ja ostotarpeita herättävillä sisällöillä?

Ota perstuntumamme avuksesi!

Jotta muistat nämä opit myös huomenna, nappaa opas talteen tilaamalla se PDF-tiedostona sähköpostiisi:

Lataa opas