Hartwall
Hartwallin sisältötekeminen oli aikaisemmin vahvasti brändilähtöistä. Tarpeena oli uudistaa oma media ja rakentaa Hartwall.fi-sivustolle kuluttajia inspiroivia Hartwall-tasoisia sisältöjä, jotka tavoittavat tehokkaasti kohderyhmän, aikaansaavat liikennettä digitaalisissa kanavissa ja rakentavat brändiä.

Mistä lähdimme liikkeelle?

Hartwall halusi rakentaa omasta mediastaan inspiroivan kokonaisuuden, jonka pohjana ovat voimakkaasti sesonkeihin tarttuvat monikanavaiset sisällöt. Tavoitteena oli ohjata tekemistä vahvasti SEO-näkökulmalla ja vastata kuluttajien kysyntään juuri oikeaan aikaan. Lisäksi sisältöjen piti toimia tehokkaasti sosiaalisen median kanavissa, ohjata liikennettä Hartwallin sivuille ja sitouttaa kuluttajia sekä vaikuttaa brändimielikuvaan. Sisältöjen haluttiin olevan inspiroivia, hauskoja ja virkistäviä.

Baileys-jäätelö

Mikä oli sisältömarkkinoinnin ratkaisu?

Aller Ideas rakensi Hartwallin tavoitteita palvelevat verkkosisältö- ja somekonseptit ja suunnitteli sisällöille uuden herkullisen ilmeen. Ideasin ruokaan ja reseptiikkaan keskittynyt bränditoimitus valjastettiin suunnitteluun, ja se onkin monen uuden Hartwallin hittireseptin takana.

Yksi huikeimmista onnistumisista sesonkisisällöissä oli talven juhlakauden ylivoimaiseksi hittijuomaksi noussut joulu-spritz. Kuluttajien kiinnostus drinkkiin tyhjensi kauppojen hyllyt ja sai aikaan mahtavia tuloksia kaikilla eri mittareilla mitattuna. Drinkin ainesosana olleen Red Sodan myynti kasvoi joulukuussa 1 162 % verrattuna edellisvuoden lukemaan. Kuluttajat tekivät drinkistä omia versioitaan ja postasivat niitä someen. Joulu-spritzin reseptiä käytiin lukemassa yli 100 000 kertaa Hartwallin sivuilla, ja se nousi nollasta joulun haetuimmaksi drinkiksi muutamassa päivässä.

Bränditoimitus ylitti kirkkaasti kaikki tavoitteet myös ystävänpäivänä, kun ruokatoimituksen suunnitteleman Baileys-jäätelön ja ystävänpäivädrinkin reseptit julkaistiin. Kokonaisliikenne Hartwallin sivuilla kasvoi jopa 8 000 % ja orgaaninen liikenne 255 % viime vuoteen verrattuna. Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä saavutettiin ystävänpäivänä yhteensä yli 400 000 engagementia mainonnan kautta, ja ihmiset jakoivat omia versioitaan ahkerasti sosiaalisen median kanavissa.

Viinipullon paketointi-idea.

Asiakkaan kokemukset:

”Olemme tehneet Aller Ideasin kanssa yhteistyötä jo useamman vuoden, ja se on ollut alusta asti helppoa ja todella luontevaa. Ideasin ammattilaiset omaksuivat Hartwallin brändin heti hienosti. Kerta toisensa jälkeen saamme yllättyä, kuinka runsaasti heillä on sisältöideoita ja kuinka ne maistuvat ja tuntuvat aina Hartwallilta. Ideaslaisten sisältötekeminen on ammattimaista ja trendit huomioivaa, eikä koskaan tule vastaan ”ei oota”. Kaikin puolin yhteistyö Ideasin kanssa on iloista ja virkistävää: Aller Ideas ei ole vain toimittaja, vaan osa meitä”, sanoo digital manager Janne Pasanen Hartwallilta.