Lidl
Lidl Suomi halusi uudistaa oman median kokonaisuutensa monikanavaiseksi ja valitsi sisältökumppanikseen Aller Ideasin. Strategisen yhteistyön tavoitteena on viedä Lidlin oma media uudelle tasolle ja luoda Suomen tunteita herättävimmät kaupan ruokasisällöt.

Mistä lähdimme liikkeelle?

Kansainväliseen Lidl-päivittäistavarakauppaketjuun kuuluva Lidl Suomi halusi rakentaa omasta mediastaan vahvan ja kaupallisesti vaikuttavan kokonaisuuden kaikkiin kanaviin. Tavoitteena oli uudistaa vuosia ilmestyneestä Liedellä-ruokalehdestä monipuolisempi asiakaslehti sekä aidosti monikanavainen oman median kokonaisuus.

Samalla toimitusprosessiin haettiin tehokkuutta ja sisällöissä haluttiin antaa entistä isompi rooli yritysviesteille, digitaalisille toteutuksille sekä asiakasta palvelevalle ja inspiroivalle sisältömarkkinoinnille – lidlimäiseen tapaan tehtynä: aina iloisesti yllättäen!

Lidl_Aller_Ideas_Liedellä_lehti

Mikä oli sisältömarkkinoinnin ratkaisu?

Aller Ideas rakensi yhdessä Lidlin kanssa monikanavaisen sisältöstrategian, joka takaa, että Lidlin liiketoiminnalliset tavoitteet ja rohkea bränditekeminen ohjaavat kaikkea oman median tekemistä. Sisältöstrategian ja kohderyhmäymmärryksen avulla sisällöt tavoittavat juuri oikealla tavalla Lidlin monipuolisen asiakaskunnan sekä uudet asiakkaat.

Sisältöyhteistyön aluksi Liedellä-lehdelle tehtiin näyttävä konseptiuudistus. Ruoan ja reseptiikan lisäksi Liedellä-lehti viestii nyt myös Lidlin tärkeistä vastuullisuusteoista, yllättävästä tuotevalikoimasta sekä kertoo kiinnostavimmat tarinat Lidlin asiakkaista, tuottajista ja työntekijöistä.

Lidl_Aller_Ideas_sisältökumppani

Myymälöissä jaettavan Liedellä-lehden painosmäärä on 300 000 kappaletta. Printin tuotantoprosessiin yhdistettiin myös kuvatuotantoa Lidlin mainonnan tarpeisiin.

Digitaaliseen sisältökokonaisuuteen kuuluvat niin hakukoneoptimoidut sisällöt Lidl.fi:hin, reseptiikka Lidlin reseptipankkiin sekä sosiaalisen median sisältöjen ja videoiden tuotantoa. Hakukoneoptimoitujen ruoka- ja sesonkisisältöjen avulla kasvatamme Lidlin orgaanista näkyvyyttä digikanavissa.

Ensimmäiset sisällöt julkaistiin syyskuussa 2019. Liedellä-lehden konseptiuudistus sai heti positiivisen vastaanoton ja herätti huomiota niin Lidl Suomen asiakkaiden kuin työntekijöiden joukossa.

Aller Ideasin ruokaan, lifestyleen ja digisisältöihin erikoistunut Liedellä-bränditoimitus jatkaa sisältöjen tuottamista yhdessä Lidlin viestinnän, markkinoinnin ja myymälätiimin kanssa – Lidlin asiakkaita yllättäen, ilostuttaen ja lidlimäiseen tapaan palvellen!

Lidl_Aller_Ideas_ruokasisällöt

Asiakkaan kokemukset:

”Olen superinnoissani lehden uudesta konseptista, jossa on tuotteiden ja ruokainspiraation lisäksi entistä enemmän tilaa myös muille ajankohtaisille aiheille, ilmiöille ja yhteistyöhankkeille. Suomen kolmanneksi suurimpana ruokakauppaketjuna haluamme luonnollisesti osallistua ruoan ja kaupan ympärillä käytävään keskusteluun myös oman median kautta.

Allerin huippuammattilaisten kanssa on ilo tehdä töitä! Olimme heti ensitapaamisesta alkaen samalla aaltopituudella. Vaikutuimme siitä, miten allerilaiset saivat heti kiinni siitä, mistä Lidlin brändissä on kyse. Elämänilo ja yllätyksellisyys näkyvät paitsi sisällöissä myös toimituksen tapaamisissa”, sanoo Lidl Suomen viestintäpäällikkö ja Liedellä-median päätoimittaja Pilvi-Sisko Riikonen.

 

Kaipaako oman median kokonaisuutesi uutta strategiaa? Ota yhteyttä!

Tutustu myös muihin referensseihimme tästä.