Vaasan ja Aller Ideas loivat yhdessä uudenlaisen ruokajulkaisun
Vaasan Oy ja Aller Ideas loivat yhdessä täysin uudenlaisen ruokalehden Vaasanin Street Food -tuoteperheen markkinoinnin tueksi. Näin syntyi Street Beats -erikoisjulkaisu, joka on tarkoitettu kaikille kotiuskottavasta katuruoasta kiinnostuneille!
Mistä lähdimme liikkeelle?
Suomalaisten rakastama leipomoalan yritys Vaasan Oy halusi rakentaa Street Food -tuoteperheensä markkinoinnin tueksi uudenlaisia sisältöjä. Keväällä 2020 tuoteperheeseen lanseerattiin myös uusi tuote The Bao Bun, jonka ympärille kaivattiin kuluttajia inspiroivaa reseptiikkaa.
Lisäksi Vaasan halusi ottaa osaa intohimoiseen katuruokakeskusteluun – niin kotikokkaajien kuin ruokahifistelijöiden kanssa. Syntyi ajatus uudesta ja monikanavaisesta katuruokalehdestä.
Uuden lehden tavoitteiksi määriteltiin kuluttajien inspirointi ja kiinnostuksen herättäminen katuruokaan sekä Vaasanin Street Food -tuotteiden tunnettuuden ja myynnin lisääminen. Lisäksi esille haluttiin tuoda vaasanilaista osaamista sekä Vaasanin vastuullisuustekoja ja vastuullisten valintojen helpottamista suomalaisille ruokailijoille.
Mikä oli sisältömarkkinoinnin ratkaisu?
Yhdessä Aller Ideasin kanssa syntyi monikanavainen sisältösuunnitelma ja uusi lehtikonsepti: Suomen maukkain erikoislehti kaikille street foodista kiinnostuneille – niin kotikokkaajille kuin tosifaneille.
Uuteen Street Beats -ruokalehteen suunniteltiin monipuolisesti sisältöjä street foodin ympäriltä: niin reseptiikkaa ja kokkausvinkkejä, tuotteita ja uutuuksia kuin kiinnostavia ihmisiä ja ammattilaisia katuruoan ympäriltä. Sisällöt tuotteistettiin yhdessä Vaasanin kanssa tuotteiden myynnin lisäämiseksi.
Lehteen suunniteltiin mukaan yli 40 reseptiä, joissa huomioitiin erityisesti ruokatrendit, inspiroituminen maailman mauista sekä terveellisyys ja arjessa toimiva reseptiikka. Runsas reseptivalikoima tarjoaa inspiraatiota viikonloppuherkuista terveelliseen ja kasvispitoiseen street foodiin.
Lehteen haastateltiin katuruoka-alan pioneereja, ravintoloitsijoita, huippukokkeja ja ruokabloggaajia. Lisäksi esille pääsivät Vaasanin ammattilaiset ja vastuullisuusteot. Vaasanin Street Food -tuotteita esiteltiin läpi lehden.
Sisältökokonaisuus suunniteltiin monikanavaiseksi, ja sisällöntuotannossa huomioitiin hakukonenäkyvyys sekä suosituimpien reseptien tarve Vaasan.fi:hin. Hakukonelähtöistä erityisreseptiikkaa luotiin esimerkiksi uuden tuotelanseerauksen, Vaasan The Bao Bunin, ympärille. Sisällöntuotannossa hyödynnettiin myös sosiaalista mediaa esimerkiksi erilaisin kyselyin etukäteen sekä sisältöjen jakeluun digitaalisten sisältöjen ilmestyessä.
Vaasanin asiakkaat saivat mahdollisuuden tilata uuden lehden suoraan kotiinsa ennakkoon ja Street Beats -lehteä jaeltiin myös valittujen aikakauslehtien välissä. Lisäksi lehden jakelua on kaupoissa sekä syksyn maistatuskierroksen yhteydessä. Lehti on jaettu myös koko Vaasanin henkilökunnalle.
Asiakkaan kokemukset
“Yhteistyö Aller Ideasin kanssa sujui todella sujuvasti. Vaikka projekti starttasi tiukalla aikataululla, Aller Ideas huolehti siitä, että aikataulut pitivät eikä työ kuormittanut meitä liian paljon. Lehtitalon taustalla ja journalistisella osaamisella varustetun kumppanin kanssa työskennellessä etu on nimenomaan se, että myös brändilehti osataan tehdä ammattimaisesti, siitä tulee laadukkaan näköinen ja kaikki pienet yksityiskohdat hiotaan aivan kuin kyse olisi normaalista aikakausilehdestä”, sanoo Vaasan Oy:n Brand Experience Manager Katja Willberg.
“Street Beats -ruokalehti on ollut hitti ja kerännyt paljon positiivista palautetta niin kuluttajilta, asiakkailta kuin Vaasanin omalta henkilökunnalta. Halusimme tarjota sisällöissämme inspiraatiota ja uusia ideoita niin terveellisempään arkiruokaan kuin myös perinteisempään burgerihifistelyyn. Streat Beats -lehden reseptien avulla on myös helppo näyttää kuluttajille, miten monipuolinen tuote hampurilainen tai hodari voi olla – sen ei tarvitse aina olla rasvaista mättöä, vaikka sillekin on oma paikkansa.”
Date
06/01/2022